STATEMENT BY THE ARTISTIC DIRECTOR: KURDISH CINEMA BORN IN PRISON!Das kurdische Kino wurde im Gefängnis geboren!Sînemaya kurdî di zindanê da dayik bu.
Kurdish cinema was born in the “dungeon” with the films of Yılmaz Güney.
Güney wrote his films , SÜRÜ and YOL, behind the bars and his young assistants shot them
according to Güney’s vision and instructions.
He worked on characters of the films with the actors he invited to the prison.
After escaping from the prison, he edited and scored YOL abroad. The film then won the
Palme d’Or at Cannes.
The Kurdish director has thus contributed an extraordinary experience to the world of cinema
and became the father of Kurdish filmmakers.
However, after Guney’s death, there was a deep silence for many years.
Then, in the 2000s, Kurdish cinema, the baby of prison, grew up fast.
Following in Güney’s footsteps, with their realistic and poetic films, Kürdish filmmakers
started a new cinema movement in the Middle East.
Today, we watch with a smile those who debate whether there is a Kurdish cinema or not.
Since 2002, the Berlin Kurdish Film Festival has been one of the most important addresses
for Kurdish filmmakers.
So, Berlin has been the homeland for many of us from the beginning.
The festival followed a line, above the political parties.
It embraced the different colors, beliefs and identities of the Kurdish community all over the
world.
It created a better dialogue and peaceful coexistence between Kurds and the peoples they
live with.
Since the festival has received a long term support from the Berlin Senate’s Department for
Culture, in the last four years, it has focused on regional diversities by organizing mass
screenings of films from the regions of Bakur and Basur Rojava.
This four-year program has given us the opportunity to plan and prepare rich content for the
following years. For this, I would like to once again thank the selection jury of the Berlin
Senate’s Department for Culture.
This year the focus of the festival is “Rojhilat”.
In addition to films by directors such as Bahman Ghobadi, Ibrahim Seidi, Salim Salavati, who
are still coming up with new films, this year we will also have a homage to Taha Kerimi and
Rahim Zabihi, who passed away at a young age.
The film “Qandil Mountain”, which Kerimi finished just before he died in a car accident, will
have its world premiere at this festival.
In the next four years, the festival will meet its audience every year with different important
themes.
For instance next year, the focus of our festival will be LGBT+ films.
So, in addition to Kurdish filmmakers who make films with this identity, our program will also
include films about Kurdish LBGT+ people.
I would like to announce in advance that we are open to receive short, feature and
documentary films in this context.
This year with a total of 50 films, our festival presents once again the big picture of the
Kurdish people.
Despite all the censorships, borders and embargoes, aren’t these films a document of
existence?
In addition to the movie theaters in Berlin, you can also watch Kurdish filmsfrom your home
through a rich “ONLINE” program worldwide.
I wish you all good discoveries.
Mehmet Aktas , Artistic Director
Das kurdische Kino wurde im Gefängnis mit den Filmen von Yılmaz Güney geboren.
Güney schrieb seine Filme, SÜRÜ und YOL, hinter Gittern und seine jungen Assistenten drehten sie nach seinen Vorstellungen und Anweisungen. Er lud seine Schauspieler zu sich ins Gefängnis ein und arbeitete mit ihnen an ihren Charakteren.
Nach seiner Flucht aus dem Gefängnis schnitt und vertonte er YOL im Ausland. Der Film gewann dann die Goldene Palme in Cannes.
Der kurdische Regisseur hat damit eine außergewöhnliche Erfahrung in die Welt des Kinos eingebracht. Er gilt als Vater der kurdischen Filmemacher.
Nach dem Tod von Güney herrschte jedoch viele Jahre lang eine tiefe Stille.
Dann, in den 2000er Jahren, wuchs das kurdische Kino, das Baby des Gefängnisses, schnell heran.
Mit ihren realistischen und poetischen Filmen traten die kurdischen Filmemacher in die Fußstapfen von Güney und begründeten eine neue Kino Bewegung im Nahen Osten.
Heute belächeln wir diejenigen, die darüber diskutieren, ob es das kurdische Kino gibt oder nicht.
Seit 2002 ist das Kurdische Filmfestival Berlin eine der wichtigsten Adressen für kurdische Filmemacher. Berlin ist also für viele von uns von Anfang an die Heimat gewesen.
Das Festival folgte einer klaren Linie, jenseits der politischen Parteien.
Es hat die verschiedenen Farben, Überzeugungen und Identitäten der kurdischen Gemeinschaft aus der ganzen Welt einbezogen.
Es hat einen besseren Dialog und eine friedliche Koexistenz zwischen Kurden und den Völkern, mit denen sie zusammenleben, geschaffen.
Da das Festival von der Berliner Senatsverwaltung für Kultur langfristig unterstützt wird, hat es sich in den letzten vier Jahren auf die regionale Vielfalt konzentriert, indem es Großvorführungen von Filmen aus den Regionen Bakur und Basur Rojava organisiert hat.
In diesem Jahr steht das Festival unter dem Fokus “Rojhilat”.
Neben Filmen von Regisseuren wie Bahman Ghobadi, Ebrahim Saeedi, Salim Salavati, die immer noch hinter der Kamera stehen, wird es in diesem Jahr auch eine Hommage an Taha Karimi und Rahim Zabihi geben, die in jungen Jahren verstorben sind.
Der Film “Qandil Mountains”, den Karimi kurz vor seinem Tod bei einem Autounfall fertiggestellt hat, wird bei diesem Festival seine Weltpremiere erleben.
In den nächsten vier Jahren wird das Festival sein Publikum jedes Jahr mit anderen wichtigen Themen ansprechen.
Nächstes Jahr wird zum Beispiel der Schwerpunkt unseres Festivals auf LGBTQ+-Filmen liegen.
Neben kurdischen LGBTQ+ Filmemachern wird unser Programm auch Filme über kurdische LGBTQ+ Personen enthalten.
Ich möchte im Voraus ankündigen, dass wir offen für Einreichungen von Kurz-, Spiel- und Dokumentarfilme in diesem Zusammenhang sind.
Mit insgesamt 50 Filmen zeigt unser Festival auch in diesem Jahr wieder das große Bild der kurdischen Gesellschaft. Sind diese Filme nicht trotz aller Zensuren, Grenzen und Embargos ein Nachweis der Existenz?
Neben den Kinos in Berlin können Sie kurdische Filme auch von zu Hause aus durch ein reichhaltiges “ONLINE”-Programm weltweit sehen.
Ich wünsche Ihnen allen spannende Entdeckungen.
Mehmet Aktas , Künstlerischer Leiter
Sinemaya Kurdi bi filmên Yilmaz Guney di girtigehê da hat dinê.
Guney koma fîlmên xwe yên SÛRÛ û YOL li zîndanê da nivîsand û assistanên wî yên ciwan li gorî dîtin û talîmatên Guney ew kişandin.
Li ser karakterên fîlman bi lîstikvanên ku vexwendibûn girtîgehê da li gel wan xebitî.
Piştî ku ji girtîgehê reviya li derveyî welat edît u muzîka YOL’ê çêkir.
Fîlm paşê li Cannesê xelata Palmiya Zêrîn wergirt.
Derhênerê Kurd bi vî awayî ezmûneke neasayî pêşkêşî cîhana sînemayê kir û di heman wextî da bo babê sînemaya Kurdî.
Lê belê piştî mirina Guney bi salan bêdengiyeke çêbo.
Dûre di salên 2000î de sînemaya kurdî, pitika zindanê, bi lez mezin bû.
Li ser şopa Guney, bi fîlmên xwe yên realîst û şairane, sînemagerên kurd li Rojhilata Navîn tevgereke nû ya sînemayê dan destpêkirin.
Ji sala 2002’an ve Festîvala Fîlmên Kurdî ya Berlînê yek ji navnîşanên herî girîng ên sînemagerên Kurd e.
Ji ber vê yekê, Berlîn ji destpêkê ve bo mala me sînemakaran.
Festîval ji destpêkê heta îro mesafeyek danî navbera xwe u partiyên siyasî.
Reng, bawerî û nasnameyên cuda yên civaka Kurd li hemû cîhanê hembêz kir.
Di navbera Kurd û gelên ku pê re dijîn de diyalog û pêkve jiyana aştiyane parast.
Festîval ji destpêkê heya îro pişgêrî ji Senatoya Berlînê werdigre, berdewamiya vê piştgirtinê derfet dide tîma me em pilansaziyeke dur u dirêj çêbikin u naverokeka dewlemend pêşkêş bikin. ji bo vê yekê ez carek din sipasiya dadwerê hilbijartnê yên çandeya sênatoya Berlînê dikim.
Îsal foksa festîvalê “Rojhilat” e.
Ji bilî fîlmên derhênerên wek Behman Qubadî, Îbrahîm Seidî, Salîm Selavatî yên ku hêj jî li pişt kamêrayê ne, îsal em cihek taybet didine filmên Taha Karîmî u Rahim Zabihi. van herdo derhênerên ciwan di emrekî genc da koça dawî kirin.
Fîlma “Çiyayê Qendîl” ku Taha Kerîmî beriya ku di qezayeke trafîkê de jiyana xwe ji dest bide qedandiye, dê di vê festîvalê de promiyera xwe ya cîhanî bike.
Di çar salên pêş de wê festîval her sal bi mijarên cuda u rengîn derbikeve pêşya temaşevanên xwe.
Mînak sala bê mijara festîvala me dê fîlmên Kurdî yên derbarêy LGBTQ+.
Em ji îro ve benda pêşinyarên we ne derbarey vê mijarê da.
Festîvala me îsal bi tevahî 50 fîlman yên dirêj u dokomenter ve temaşevanên xwera pêşkêş dikin.
Ji bilî salonên sînemayê yên li Berlînê, hûn dikarin li seranserê cîhanê bi bernameyeke dewlemend a “ONLINE” ji mala xwe fîlmên kurdî jî temaşe bikin.
Belê, li gel hemû sansur, sînor û ambargoyan ser sînemaya Kurdî, sînemakarên Kurd heta niha jî berheman çêdikin.
Ez ji bo hemu temaşevanên me rêwîtiyeka dewlemend, di cihana sinema Kurdi de hîvî dikim.
Mehmet Aktaş, Rêveberê Hunerî